גניבת כרטיס אשראי, הואשמת? מה עליך לעשות

credit-cards-01 כרטיסי אשראי הפכו בשנים האחרונות לאמצעי התשלום הנפוץ ביותר, השימוש בהם נוח, מאפשר לבצע עסקאות מרחוק והוא בטוח יותר עבור בתי העסק מאשר שימוש בהמחאות (צ’קים). יחד עם זאת כרטיסי אשראי אינם מוגנים מפני גניבת כרטיס אשראי, זיוף והונאה. כאשר אדם זר שם את ידו על כרטיס אשראי או אפילו רק על פרטי כרטיס האשראי, הוא יכול לבצע עסקאות רבות בסכומי כסף ניכרים עוד בטרם יבין בעל הכרטיס כי נעשה שימוש בכרטיס שלו ללא ידיעתו.

כאשר מדובר על גניבת כרטיס אשראי באופן פיזי, על בעל הכרטיס לדווח מייד כאשר מבחין בהיעלמות הכרטיס לחברת האשראי כדי שזו תחסום את השימוש בכרטיס ותזכה אותו עבור עסקאות שנעשו בכרטיס ללא אישורו או ידיעתו. אך כאמור גניבת כרטיס אשראי באופן פיזי אינה הדרך היחידה לגנוב באמצעות כרטיס אשראי. חוק כרטיסי חיוב, התשמ”ו-1986 המסדיר את נושא השימוש בכרטיסי אשראי, מתייחס גם לגניבה פיזית של כרטיס אשראי, גם לביצוע הונאה בכרטיס אשראי וגם לזיוף כרטיסי אשראי. החוק קובע עונש מאסר של עד שלוש שנים עבור כל אחת מהעבירות כאשר העונש על הונאה שבוצעה בנסיבות מחמירות יכול להגיע גם לחמש שנות מאסר.

הונאה ושימוש לרעה בכרטיס אשראי

מאחר ששימוש בכרטיס אשראי אינו מחייב נוכחות פיזית במעמד העסקה, ניתן לבצע הונאה ושימוש לרעה בכרטיס אשראי גם ללא גניבת הכרטיס עצמו. מספיק להשיג את פרטי כרטיס האשראי (מספר, תוקף ושלוש ספרות בגב הכרטיס) ותעודת הזהות של בעל האשראי. פרטים אלו ניתן להשיג במגוון דרכים: חדירה למאגרי מידע, שימוש בפרטים שסופקו בעת ביצוע עסקה טלפונית או מקוונת, העתקת/צילום הפרטים מכרטיס האשראי, הונאת סייבר המכונה “פישינג”, וכיוצא בזה.

בסוג זה של גניבה, כרטיס האשראי נמצא ברשות בעליו, והשימוש לרעה בכרטיס מתגלה רק כאשר בודקים את דפי החיוב. חשוב לדעת כי במידה וחלפו 30 ימים מקבלת דפי הפירוט ובעל הכרטיס לא פנה לחברת האשראי, הוא נחשב כמי שאישר את העסקאות שבוצעו בכרטיסו ויהיה לו קשה יותר לקבל זיכוי עבורם. כך, שברגע שמבחינים בחיוב לא מוכר או לא נכון יש לפנות מהר ככל הניתן אל חברת האשראי ולדווח על שימוש לרעה בכרטיס האשראי.

זיוף כרטיס אשראי

דרך נוספת לגנוב באמצעות כרטיס אשראי הינה לזייף כרטיסי אשראי. זיוף כרטיסי אשראי נעשה בדרך כלל באמצעות מיכשור אלקטורני המעתיק את הנתונים של הפס המגנטי של כרטיס האשראי ומאפשר ליצור זיוף שלו. לרוב זה מתרחש כאשר כרטיס האשראי נמסר פיזית בבית עסק בו החיוב לא נעשה למול עיני הלקוח – לדוגמא מסעדה, תחנת דלק וכו’. גם כאן, ברגע שמבחינים בחיוב “חשוד” של כרטיס האשראי יש לפנות במיידית לחברת האשראי בדרישה לביטול הכרטיס והחיוב.

הואשמתי  על גניבת כרטיס אשראי – מה ניתן לעשות?

דבר ראשון, כמו בכל מקרה של האשמה בביצוע מעשים פליליים, יש לפנות לייצוג וייעוץ משפטי אצל עורך דין המתמחה בפלילים ובעל ניסיון בתחום גניבת כרטיס אשראי והונאה בכרטיסי אשראי. חשוב לפנות לייעוץ משפטי מיד עם תחילת החקירה המשטרתית או של חברת האשראי ולא להמתין עד לפתיחת תיק פלילי או אף גרוע מכך, להגשת כתב אישום.

פנייה לעורך דין עוד בשלב החקירה תוכל פעמים רבות למנוע הגשה של כתב אישום בפועל. גם במידה והוגש כתב אישום עורך דינכם יוכל לנסות ולהוכיח כי לא היה לכם כל קשר לגניבת הכרטיס או כי השימוש בכרטיס נעשה בידיעת ואישור בעל הכרטיס ולמנוע את הרשעתכם. לחילופין יכול עורך דינכם לחתום על עסקת טיעון עבורכם או לשכנע את השופט להקל בעונשכם.

הואשמתם על גניבת כרטיס אשראי? פנו עוד היום למשרד עורכי דין באיער לקבלת יעוץ ויצוג משפטי מעו”ד פלילי מומחה בתחום עבירות הרכוש.

לייעוץ ללא התחייבות, פנו למשרד עו”ד פלילי גיל באיער 052-3877227

או צרו קשר עכשיו באמצעות הטופס הבא:

[contact-form-7 id=”473″ title=”טופס יצירת קשר 1″]

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.