אי הגשת עזרה – עבירה פלילית

האם ידעתם כי במדינת ישראל אי הגשת עזרה לאדם במצוקה נחשבת לעבירה פלילית שדינה בעונש? בפועל אמנם מסתכמים מרבית המקרים בקנס, אך החוק מתיר לקבוע לאשמים מאסר בפועל של עד חצי שנה. לכן, בכל מקרה של תביעה בגין אי הגשת עזרה מומלץ לפנות אל עו”ד פלילי שהינו בעל ניסיון בתחום, על מנת להימנע מעונשים משמעותיים.

חובת הגשת עזרה בחוק

במדינת ישראל הצלת נפש הנה בגדר חובה הכתובה בחוק, הנשענת על מקורות מקראיים של “לא תעמוד על דם רעך”. החוק קובע כי חובתו של כל אדם להושיט עזרה לאדם במצוקה המתרחשת לנגד עיניו, כול עוד הצלתו הנה בגדר האפשר ואינה מסכנת את המסייע או את סביבתו. זאת עקב מאורע פתאומי אשר גרם לסכנה מוחשית לבריאותו, לגופו או לחייו של הנפגע. יש לציין כי קריאה לכוחות הצלה כמו מגן דוד אדם, מכבי אש, משטרה, רופא או כל אדם אחר שביכולתו לעזור, הנה בגדר מילוי חובת הצלת נפש.

חובת הצלת נפש בעבר

ההשלכות של אי הגשת עזרה (תמונה: Salvatore Vuono)
השלכות אי הגשת עזרה (תמונה: Salvatore Vuono)

עד לשנת 1998 שבה נכנס חוק הצלת נפש לתוקפו, הייתה ההצלה חובה משפטית רק במקרים של ההורה המציל את ילדיו, נהגים ברכב בעת תאונת דרכים, וכן במקרה של אסון ציבורי או של כבאים הנחלצים לסייע באירוע של נזקי רכוש וגוף. מעבר לכך, כל סיוע נוסף היה בגדר התנדבות ורצון טוב בלבד.

הוראת חוק עשיית עושר ולא במשפט

בימים עברו, מציל נפש נחשב בעיני החוק כמתנדב שאינו זכאי לכיסוי הוצאות שהיו כרוכות במבצע ההצלה. ואולם, כיום השתנתה התפיסה המשפטית, ונקבע כי מי שהציל חיי אדם ונדרש להוצאות בגין סיועו, כל עוד הפעולה נעשתה בתום לב וללא מחויבות כלפי הניצול, זכאי לקבל בחזרה מאת הניצול את הוצאותיו, כולל הוצאות עבור צד שלישי.

כמו כן, חשוב לדעת כי ניתן לחייב בהוצאות המציל גם את הגורם לסכנה, וזאת בהתאם להחלטת בית המשפט. לכן, בכל מקרה של הצלת אדם שהייתה כרוכה בהוצאות גבוהות חשוב לקבל עזרה מטעם עורכי דין פליליים לצורך גבייתן.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.